Samodzielny wybór trafnych słów kluczowych jest bardzo trudny, dlatego pozycjonerzy chętnie korzystają z programów, które ułatwiają realizację tego ważnego zadania.
Najpopularniejszym narzędziem służącym do wyboru fraz kluczowych jest „Planer słów kluczowych” w Google AdWords. Chociaż początkowe korzystanie z programu może wydawać się skomplikowane, to wystarczy postępować według poniższych wskazówek, aby opanować umiejętność pracy z tym przydatnym narzędziem.
Po wejściu do planera słów kluczowych otwiera się strona, na której widoczne są następujące okna „Produkt lub usługa”, „Strona docelowa” oraz „Kategoria Twojego produktu”. Obowiązkowe jest uzupełnienie jednego z tych okien. Oznacza to, że można wyszukiwać słowa kluczowe według oferowanych produktów lub usług, ich kategorii albo strony internetowej. Na typ etapie dostępne są także dodatkowe możliwości, na przykład z filtrów słów kluczowych.
Propozycje słów kluczowych, należy dokładnie zbadać, a najlepsze z nich można wykorzystać w procesie pozycjonowania.
Jeśli interesuje nas wybór słów kluczowych do kampanii AdWords to następnym krokiem narzędziu do planowania słów kluczowych jest zaplanowanie struktury przyszłej kampanii. Tutaj należy wziąć pod uwagę między innymi budżet, jakim się dysponuje. Po wyborze słów kluczowych można także skorzystać z przydatnej funkcji „Twój plan”, która znajduje się na prawo od tabeli z wyszukanymi frazami.
Później pozostaje już tylko rozpoczęcie kampanii z wybranymi wcześniej słowami kluczowymi. Co bardzo ważne, na tym etapie można kontrolować efektywność poszczególnych fraz. może być wyświetlana również w przypadku użycia słów kluczowych nie występujących w kampanii, jeżeli jest to zgodne z ustawieniami keyword. Po wygenerowaniu raportu można uzupełnić frazy kluczowe o te, które nie zostały wcześniej wybrane, a powodują wyświetlenie reklamy.
W celu oceny skuteczności reklamy można wykorzystać także inne przydatne narzędzie, czyli Google Analytics. W połączeniu z GoogleAdWords pozwala ono na kontrolowanie i zwiększanie skuteczności reklamy.